Glutenvrije Quiche

Sinds een jaartje werd ik ondergedompeld in een glutenvrije wereld. Zelfs op vandaag is het voor mij nog zoeken, etiketten lezen en af en toe een sms sturen naar Tommy om te weten of het mag of niet. Geloof me, het is geen cadeau voor die mensen. Een kruimel in het botervlootje kan al de aanleiding zijn tot diarree, misselijkheid en kanonnen van uitlaatgassen waarvan je achterover valt. (dus hebben we een apart botervlootje)

Naderhand weet ik wel al wat ik mag kopen in welke winkel, maar er zijn ook zaken die ik niet makkelijk vind. (als iemand weet waar ik glutenvrije bladerdeeg kan kopen: shoot)

Easy kids food zoals een hamburger in paneermeel of iets die bereid werd is er dus niet meer bij als we samen met het gezin eten en ondertussen eet heel het gezin glutenvrije lasagne. Maar echt waar, in werkelijk zo goed als alle bereide gerechten zit bloem. Ik kan dus alleen maar blij zijn dat ik graag kook! Maar een snelle pizza of pitta kan je dus vergeten, en in de frituur moet je het redden met enkel een brochette.

Albert Hein Kuurne is een dankbare winkel, daar hebben ze vrij veel. Het brood van huismerk Delhaize ook (en vrij goedkoop).

Zo komt wel dat ik steeds meer op zoek ga naar glutenvrije recepten die voor héél het gezin kunnen gelden.

Bij deze dus: de glutenvrije Quiche (lees zonder bladerdeeg)

Ingrediënten
1 eetlepel olijfolie
ca 8 gedroogde tomaatjes
1 ui, gesnipperd
300 gram verse spinazie
350 gr geraspte gruyère kaas
250 gram hespenblokjes of reepjes
Snufje zwarte peper
5 eieren
Boter om in te vetten

Materialen
Quichevorm of ovenschaal van ca 23 cm

Aan de slag:
Verwarm de oven voor op 180 graden. Vet de vorm in. Bak de ui in de olijfolie in een grote pan aan. Bak de spinazie kort aan in boter met peper en zout en voeg toe. Klop in een grote kom de eieren, kaas en peper door elkaar. Roer de spinazie er door. Snijd de gedroogde tomaatjes in stukjes en voeg ook toe aan het ei-spinazie mengsel. Schep alles in de ingevette vorm en verdeel alles netjes. Zet de quiche ongeveer 30 min in de oven totdat hij gaar en licht bruin.

De 2de variant was er eentje met spekblokjes en verse tomaten, maar eveneens met kaas. Zelfde principe dus, maar ander smaakje.

Verse spinazie Albert Hein

Verse spinazie Albert Hein

21

quiche met spinazie

quiche met spinazie

Quiche met spekjes en tomaten.

Quiche met spekjes en tomaten.

smakelijk!

smakelijk!

25

One thought on “Glutenvrije Quiche

Geef een reactie

