Examen restauranthouder Syntra West: Jury.

Deze week is/was er eentje waarbij veel studenten stress hebben. Voor die laatste examens, en vooral ook voor die rapporten. Ons 3 kids kunnen alvast genieten van een schitterende vakantie met hun top rapporten.

Dinsdagmiddag waren we (Stephanie en ikzelf) getuige van de examenstress van de studenten restauranthouder te Syntra West Kortrijk. Sara had me uitgenodigd om als jurylid mijn smaakpapillen te laten prikkelen en daarna punten te geven. Ik mocht één iemand mee nemen. Het werd Stephanie, de buurvrouw met wie al uren gepraat werd aan “den draad”, “de omheining”, “de brievenbus”. ’t Werd tijd eens te praten op een ander plekje 😉

Een lokaal werd plots een echt restaurant, waar het zelfs heel aangenaam zitten was. Ik kan jullie helaas geen geuren meegeven via de blog, noch smaken, maar foto’s maken vaak veel goed.

Amuses:
–          Panne cotta van asperges, gepaneerde lotte en een toefje spinazie.
–          Een oliebol van krab met een tomatensausje.
–          Een Chantilly van foie gras. Dat laatste was hemels lekker, ik had er wel 5 kunnen   van uitlepelen. Een oester erin (en ja ik vind dat lekker), wat balsamico en zelfs een uienconfituurtje erin verwerkt.

De toon was gezet naar meer dus.

Voorgerecht: risotto met zeekraal, kokkels en grietfilet
Zacht van smaak, maar lekker. Een instant vakantiegevoel dus!

Hoofdgerecht: lamsheupje met aubergine, groene asperge, erwten en puree.
Perfect gegaard, het toefje aubergine viel in de smaak net als de rest. Persoonlijk ben ik niet zo te vinden voor de combinatie van asperges en erwten, maar dat ik waarschijnlijk ook omdat erwten zowat het enige is wat ik niet lust 😉

Dessert: sorbet van abrikoos, gekarameliseerde perzik en rozenslagroom, een lekker rozenblaadje. Een tip, gooi het rozenblaadje in eiwit, daarna in suiker en laat het een nachtje drogen, héérlijk krokant nadien. Iets waar ik mijn bezoekers zeker nog mee zal bekoren!

Uiteraard kwam de kok nog eens langs. Wijzelf moesten dus 2 studenten beoordelen. Onze kelner en de kok. De kelner was in het begin vrij nerveus, maar met een vleugje humor en een babbel kwam hij al snel los. Voor die mensen hangt hun diploma er ook van af natuurlijk.

Dit met hun juf die hen nauwlettend opvolgende en notities maakte en José Lemahieu, een maître sommelier die alles rond de wijn nauwkeurig gadesloeg. Dus ergens normaal dat ze stress hadden.

Voor ons waren Siebrand als Paul-Edouard alvast met glans geslaagd!

Nog een koffietje, wat brownies, een Madeleintje in niet Madeleintjesvorm maar wel lekker. Een meer dan geslaagde lange middagpauze. Ik was er om 04u30 voor opgestaan, want een mens moet zijn uren op het werk natuurlijk ook halen, maar de moeite waard!

Stephanie en ikzelf hebben in ieder geval enorm genoten. Voor herhaling vatbaar dus 😉

IMG_6659 IMG_6660 IMG_6661 IMG_6662 IMG_6663 IMG_6664 IMG_6665 IMG_6666 IMG_6667 IMG_6668 IMG_6669 IMG_6670 IMG_6671 IMG_6673 IMG_6674 IMG_6675

One thought on “Examen restauranthouder Syntra West: Jury.

Geef een reactie

