Quiche

Dat er nog geen quiche op mijn blog staat is eigenlijk onvoorstelbaar, want ik ben een MEGA quiche fan!! Helaas delen mijn gezinsleden mijn liefde voor dit hartige gerecht niet. Zelf kan ik er zeker wekelijks 2 keer van eten, maar dat doe ik niet. Eerder sporadisch zelfs en meestal koop ik die voor één persoon bij bakkerij Noppe hier in Harelbeke omdat ze nu eenmaal fantastische lekkere verse quiche verkopen in kleine porties.

Vandaag heb ik echter al de hele dag zin in quiche! Dus dan maken we die toch gewoon!

Feit is ook dat de ingrediënten van een quiche zowat hetgeen naar je smaak kan zijn. Je kan ze in allerlei variaties maken en gezien ik zowat alles eet is dat vrij makkelijk.

Er werden exemplaren gemaakt met prei en spek. Dan ook met gerookte zalm, broccoli en tomaten. En ook eentje met ham, tomaten, geitenkaas. hmmmmmmmmm

Mijn buikje is lekker rond gegeten!

Hoe te maken:

(bladerdeeg, terug te vinden bij mijn taartencategorie), en voor de rest ingrediënten naar keuze voor de vulling. Daarna echter moet het stuk voor de eieren en room wel goed afgemeten worden. 1 dl room ten opzichte van 1 dl melk, 2 eieren, peper en zout en goed kloppen. Je kan er zoveel van maken als je wil.

Eens je bladerdeeg voorgebakken is (20 minuten op 180 °C) doe je de vulling erop en daarna de eieren met room. Als je een vulling maakt die eerst een pan vraagt, zoals prei en spek, plaats die dan max 8 minuten op het vuur en laat heel goed uitlekken op keukenrol. Dat vermijd een papperige quiche.

Met vulling erop mag dit nog eens 45 minuten in de oven op 180 °C.

hmmmmmm!

Bovendien kan je de porties die teveel zijn in de diepvries stoppen voor een ander moment. Bij mij dus in porties voor 1 persoon en voor op het werk, gezien de rest geen fan is 🙂

01 02 03 04 05 06 07 08 09 10

One thought on “Quiche

Geef een reactie

