Verse Mayonaise met Arachideolie.

Er is niets zo lekker als verse home-made mayonaise! Bovendien is het verry easy to make en heb je er niet veel voor nodig in huis. In kookboeken en op het web kan je wel 50 varianten vinden erop en de één gooit er ook al wat meer ei in dan de ander. Ikzelf weeg zelfs niet meer af omdat ik verhoudingen al gewoon ben (naar eigen smaak wel te verstaan). Ik doe alles in één keer in de maatbeker en zet dan de staafmixer erin en kom zo geleidelijk aan met de mixer naar boven tot de mayonaise klaar is. Uiteraard proef ik en kruid bij waar nodig.

Ingrediënten: 1 ei (alles) – 1.5 eetlepel mosterd – 2 lepels azijn (maar ik heb het graag wat zurig) – peper – zout- en 400 ml arachideolie (of ook pindaolie genoemd)

Ik gebruik deze olie omdat de koks ook meestal met die olie hun mayo maken.

Wat is het?
Een heldere, lichtgele olie, gewonnen uit pinda’s. Geroemd om zijn hoge rookpunt, hoewel die gewoon hetzelfde is als die van geraffineerde maisolie, zonnebloemolie of sojaolie, namelijk 232°C.

Hoe te gebruiken?
Geschikt om mee te wokken, bakken, grillen en frituren, maar ook lekker in koude sausjes (mayo!) en dressings. Onder de 12°C (in de ijskast) wordt hij lobbig maar dat heeft geen invloed op de smaak. Bij kamertemperatuur krijgt ie zijn oude kleur en structuur weer terug. Zelf zet ik dat nooit in de koelkast.  Arachideolie heeft een neutrale smaak, geur en kleur. Na openen liefst donker en koel bewaren, maar gewoon op het aanrecht kan weinig kwaad.

Naargelang wat je graag hebt kan je in de mayonaise ook bieslook, ui en andere kruiden gebruiken. Ik varieer graag eens omwille van de kruidentuin die toch alles te bieden heeft.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

One thought on “Verse Mayonaise met Arachideolie.

Geef een reactie

